Cha wa di ka, Cha Bai Di, Saus'dei oftewel hello - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Esther Langenberg - WaarBenJij.nu Cha wa di ka, Cha Bai Di, Saus'dei oftewel hello - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Esther Langenberg - WaarBenJij.nu

Cha wa di ka, Cha Bai Di, Saus'dei oftewel hello

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Esther

10 September 2008 | Cambodja, Preah Seihanouk

Even het hallo zeggen op een rijtje van Thailand, Laos en Cambodia.
Zo nu alweer aan het einde van het laatste land wat ik zou bezoeken van me trip. Morgen staat op de planning om weer terug te gaan naar Thailand. Laos was echt super mooi en de mensen waren echt zo vriendelijk. Ik ben ook nog even naar de sportschool geweest voor een paar uur en daarna nog even gezwommen en vervolgens de beste massage ooit gehad. Echt dit keer besloot het massage meisje echt met haar totale gewicht op mijn rug te gaan staan. Laos afscheid genomen van de groep waar ik mee reiste en verder gegaan met 1 van de meiden van de groep. We zijn in Laos nog naar de bekende 4000 islands geweest en hebben hier nog dolfijnen gezien maar dan zonder neus zag er dus best raar uit. Verder nog 1 van de grootste waterval gezien en nog lekker gerelaxed. We hadden onze eigen bungalow en keken uit op de rivier echt heerlijk. Maar zoals ik ben kan ik toch niet de hele dag in me hangmat liggen. Ik heb nog wat met de kinderen gevoetbalt nou ik was gelijk hun beste vriend. Ook heb ik nog even geholpen met de mensen van de bungalows met noten pellen. Nou echt twee uur gezeten en had misschien maar 15 noten gepeld ook voor haar was ik gelijk haar beste vriendin. Ze vroeg of ik nog een keer terug zou komen en dat ik dan van harte welkom was. Deze dingen zijn echt zo anders dan europa ze zijn hier ook zo blij met de kleine dingen. Van daaruit zijn we weer terug geaan naar Pakse hier weer iemand ontmoet in de bus die verder met ons mee is gegaan naar Cambodia.

O de busrit was ook zo grappig. De bus zat al helemaal vol wilde ze evengoed nog twee mensen extra in de bus zetten dit betekende twee losse stoelen werden in het gangpad gezet als je hierop zat had je echt heel weinig ruimte. We zaten ons al voor te stellen en grappen te maken als het 2 hele grote jongens waren en ja hoor dat waren ze volgens mij boven de 2 meter uiteindelijk dus een lekkere knusse busrit gehad. Eenmaal terug in Pase besloten om maar het vliegtuig te pakken naar Cambodia omdat de wegen nog niet helemaal goed zijn hier. Eenmaal in Cambodia het laqnd ziet er wat rijker uit dan Laos de huizen zijn wat luxer. Laos zijn voornamelijk houten huisjes wat je ziet en de huizen in Cambodia zijn echt van die witte grote huizen. Maar de mensen zijn echt heel verschillend. In Laos zijn ze heel vriendelijk weinig bedelaars hier elke keer zodra je tuktuk uit stapt komen er minstens vier kinderen naar je toe om dingen te verkopen en zijn er heel mensen die bedelen om geld.
Cambodia is een land waar ze 30 jaar geleden probeerde het communisme in te voeren hierdoor zijn er veel mensen gedood, veel bommen neergegooit en veel landmijnen geplaatst. Veel mensen zijn ook getroffen door landmijnen die nu nog leven omdat het maar 30 jaar geleden was. Dit zie je eigenlijk wel in elk plaatsje terug dat ze dit land nog echt aan het opbouwen zijn ben wel benieuwd hoe het over 10 jaar is.

Dit geeft mij ook wel frustaties over hoe toeristen vaak praten e zo neerbuigend doen naar andere mensen. Echt mensen kunnen zo zeuren over kleine dingen. Eten is niet goed, water is koud en er is geen air- con in de bus. De mensen staan allemaal op in de bus om jou de beste plek te geven raampje open en je heb air- con. Het is toch warm waarom heb je warm water nodig denk ik dan. Wij kunnen de kleine dingen niet meer waarderen en ook ik verlang weer naar een gewone wc een warme douche maar dit is natuurlijk ook met de paplepel in gegoten en ik weet dat het beter kan. Ik ben ook wel bang als ik terug ga naar Nederland dat ik me helemaal zal irriteren aan de mensen die zo kunnen zeuren over kleine dingen maar goed dat zie ik dan wel weer natuurlijk. In Cambodia ben ik 3 dagen naar de bekende Angor Wat tempels geweest echt heel indrukwekkend we hadden ook een gids ingehuurd. Maar na drie dagen is het ook wel weer even genoeg met tempels. We zin daarna naar de hoofdstad geweest Phnom Phen hier nog een museum bezocht van een school wat als gevangenis werd gebruikt tijdens de tijd dat ze probeerde om het communisme in te voeren echt gewoon te bizar hoe ze de mensen martelde. Vervolgens naar de massagraven geweest met een gids die alles voor z'n eigen ogen heb zien gebeuren je wordt er gewoon naar van als je bedenkt dat het nog maar 30 jaar geleden is gebeurt.

Na dit had ik wel weer even genoeg van van die museums we zijn vervolgens naar twee kleine plaatsjes geweest echt erg leuk weer even met de locals. Nu ondertussen zit ik op een plaatsje bij de kust gister heb ik even op het strand kunnen liggen. Ja ik wil nog wel even een beetje bruiner zijn voordat ik over 10 dagen alweer thuis zit. Een beetje jammer dat het vandaag dan weer regent. Morgen ga ik dan ook nog naar een eilandje in Thailand en dan weer terug naar Bangkok om me laatste inkopen te doen, nationaal park bezoeken en heel misschien nog naar een ander plaatsje maar waarschijnlijk heb ik daar niet echt genoeg tijd voor. Ik heb er al helemaal zin in. De eilandjes in het zuiden ga ik toch overslaan omdat ik daar niet genoeg tijd voor heb ik ga dit bewaren voor een andere keer.

Nou dit was het even voor nu. Waarschijnlijk nog even 1 berichtje voordat ik dan echt naar huis kom.

Kus Esther

Ps. Karen: Swings zijn trapezes waar je aan kan hangen en je naar 2 keer zwaaien los moet laten en dan vanaf ongeveer 5 meter in het water valt

  • 11 September 2008 - 06:49

    Daan:

    Nog 10 dagen en dan ben je al weer thuis!!! Joepie!!!! Ben erg benieuwd naar al je foto´s en verhalen.........

    Tot heel heel snel, gaan we gezellig een heel groot feestje bouwen:)!!!

    Veel plezier en geniet nog ff van het heerlijke, fantastische, relaxte leventje!!

    Kus daan

  • 11 September 2008 - 06:52

    Sandra:

    Hoi Es,

    Je reis is bijna ten einde,maar wat neem je een mooie herinneringenen en indrukken mee..
    Zal voor ons ook wel wennen zijn niet meer van die mooie verhalen te lezen te krijgen!!

    Geniet nog even en vast een goede reis..
    kus Sandra

  • 11 September 2008 - 07:15

    Tanja:

    He Es, wat heb je toch een hoop mee gemaakt in het afgelopen jaar he!? Maar deze landen zijn dan ook wel weer heel wat anders dan down under. Wel apart om dat dan allemaal zo mee te maken. En ja, sommige dingen zullen echt wel weer wennen zijn als je terug bent. Lijkt me ook erg leuk om, als je weer een beetje gesettled bent, daar over bij te kletsen.

    Geniet nog even!!!!

  • 11 September 2008 - 14:36

    Rachel:

    Hey Esther!!
    Haha,ook weer regen vandaag? Beetje kut dus. Wij zijn vanmorgen vertrokken om 8 uue en om 7 uur aangekomen in Siem Reap. Was lkkr ritje dus! Kwamen we hier die duitser ook nog tegen Marius, van dat ei ;)
    Gaan we zo ff wat mee drinken! Nou we zien je in Bangkok wel weer!!
    Xx Rachel & Bert-Jan

  • 12 September 2008 - 08:40

    Elise:

    Heej Esther,
    Wat een leuke en mooie verhalen heb je toch. En de laatste paar waren ook erg herkenbaar, omdat ik ook net terugkom uit Thailand. Geweldig land.
    Heel veel plezier nog en ik hoop inderdaad dat als je terugkomt de Nederlandse wereld nog een beetje herkenbaar is voor je. ;).
    Groetjes

  • 12 September 2008 - 12:09

    Susan:

    We zullen deze verhalen missen als je thuis bent.

    Maar Ik ben blij dat we je over ruim een week weer zien met al je ervaringen

    In dit verhaal ervaar je een heel ander stukje van de wereld.Ik denk dat José dit wel herkent.
    gr Susan


  • 14 September 2008 - 19:47

    Taat:

    Dan al??!! Wat snel. Nou ik zie je dan over 2 1/2 week!!
    X

  • 15 September 2008 - 08:36

    Jilke:

    nou ik ben erg benieuwd hoe je het weer in nederland vindt na al deze mooie avonturen tot snel dikke kus jil

  • 16 September 2008 - 09:54

    BJ:

    Hej Esther!!
    Alles goed? Al in Bangkok? Wij zijn gister aangekomen. Slapen op Khao San Road, D&D Inn kamer: 2625. Gaan nu naar de film! Tot snel!
    X BJ

  • 17 September 2008 - 10:00

    José:

    Dag Esther,
    Ik ben een collega van je moeder, van de zorgcentrale.
    Ik heb je gevolgd via deze site en heb er van genoten. Ik hoorde dat je zondag 'alweer' thuis komt. Ik wens je een goede terugreis toe. Neem rustig de tijd om weer bij te komen en te wennen aan ons westers gedraaf.
    En veel plezier op de kermis zondag!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Preah Seihanouk

Esther

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 815
Totaal aantal bezoekers 17236

Voorgaande reizen:

21 September 2007 - 22 September 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: